Du har sikkert set billeder fra familiefester, hvor der er taget et gruppebillede, og dem der stÄr forrest er helt overbelyste, og dem der stÄr bagerst ligner noget fra "the dark side", ikk?
Jeg ved godt det ikke er sket for dig, men det sker altid for onkel Arne med flashen placeret oven pÄ kameraet, sÄdan er det bare.
For at du nu ikke skal blive sat i bÄs med onkel Arne, sÄ vil jeg se om jeg kan forklare dig hvorfor det sker og specielt hvordan du kan undgÄ at det sker, sÄ lad mig forsÞge at "kaste lidt lys" over det
Du har sikkert hÞrt om begrebet "The inverse-square law" og jeg ved faktisk ikke hvad det hedder pÄ dansk, og "Den omvendte kvadratiske lov" som er frit oversat giver ikke megen mening. Uanset hvad det hedder, sÄ handler det om at forstÄ lys sÄ man bliver i stand til, at fÄ prÊcis det udtryk og den balance mellem lys og skygge som man Þnsker sig.
lad os starte simpelt ud med hvordan den grundlĂŠggende matematiske formel lyder:
Lyset aftager med kvadratet af afstanden
eller pÄ mere jÊvn dansk:
Hver gang du fordobler afstanden, mister du 75% af lysstyrken
Okay ... det krÊver nok lige en lidt mere detaljeret forklaring, sÄ lad mig prÞve at visualiserer det.
Forstil dig, at du har din flash og herefter laver nogle mĂŠrker med lige stor afstand imellem:
Afstanden mellem dine mĂŠrker er fuldstĂŠndig lige meget, bare afstanden mellem mĂŠrkerne er den samme.
SĂ„ giver du dem numre fra 1 og op efter:
Disse numre sĂŠtter du nu i 2. potens:
SÄ regner du det ud fra en ende af, altsÄ 1x1, 2x2, 3x3, 4x4 og sÄ videre:
SÄ er vi ved at vÊre der, og nu kan det vÊre det hele giver mening - hÄber jeg
Fordi, nu siger du 100 (som er de 100% lys vi maksimalt har til rÄdighed) og dividere med de tal du lige har regnet ud, og sÄ ser det (afrundet) sÄledes ud:
Som det (forhÄbentligt) fremgÄr, sÄ vil en fordobling af afstanden fra f.eks. 1 meter til 2 meter betyde, at lysmÊngden falder til 1/4 del og der sÄledes kun er 25% lys der rammer ude pÄ de 2 meter. GÄr vi ud pÄ 3 meter, sÄ er der kun 11% lys tilbage osv.
Som du kan se, sÄ aftager lysmÊngden ret hurtigt til at starte med, men kommer vi ud pÄ 7 meter og lÊngere, ja sÄ er forskellen minimal, og det er nÊsten samme lysmÊgnde der rammer pÄ 7 meter som pÄ 9 meter.
For lige at vende tilbage til onkel Arne, sÄ kunne han have fÄet et langt mere flatterende og jÊvnt lys ved, at gÄ lÊngere vÊk fra gruppen og dermed Þget afstanden mellem sin flash og motivet. LÊngere afstand ville jo betyde mindre lysfald fra personerne i forgrunden til dem i baggrunden.
Han skulle sÄ godt nok have givet sin flash en hel del mere power og nok ogsÄ have haft en stor softbox eller paraply pÄ, for nÄr man rykker lyset lÊngere vÊk og lyskilden bliver mindre, sÄ bliver lyset hÄrdere, men det er en hel anden historie
PÄ de tre billeder herunder, har jeg placeret min flash (Godox AD600 med standardreflektor) henholdsvis 25, 50, 100 og 200 cm. fra min standhaftige og tÄlmodige model Xulaima.
Hvis du klikker pÄ dem og ser dem i stor udgave, sÄ vil du kunne se hvor hurtigt lyset aftager pÄ de 25 cm. i forhold til de 200 cm.
PÄ de 200 cm. er der langt mere af ansigtet pÄ Xulaima der er belyst.
Lysstyrken pÄ flashen er den samme (1/64), jeg har blot justeret min blÊnde/iso for at fÄ en korrekt eksponering.
Med andre ord, hvis du vil have et hurtigt fald i lyset, og dermed mange skygger, skal lyset tÊt pÄ, vil du derimod have minimalt lysfald, sÄ skal lyset lÊngere vÊk.
Nej, the inverse-square law gĂŠlder faktisk for alle former for lys.
Uanset om der er tale om naturligt lys fra et vindue, en reflektor eller enhver anden form for lyskilde, sÄ aftager lysstyrken med 75% hver gang du fordobler afstanden.
Det gÊlder faktisk ogsÄ for direkte sollys, men da solen jo er sindsyg langt vÊk, sÄ er vi ude pÄ en afstand mellem lyskilde og motiv hvor det ikke er muligt at se forskel.
Nej, selvfÞlgelig skal du ikke det, sÄ lÊnge du ved hvordan det fungerer - og det ved du nu - sÄ er du i stand til at tage hÞje for lysfald nÄr du tager billeder - specielt med flash.